Få din strategi ud i verden

Med strategiske narrativer giver vi jer et redskab til at styre projekter i en fælles retning og skabe fælles forståelse på tværs af organisationen.

Til kommuner, fonde og institutioner

Når strategi og visioner rammer opgavebeskrivelser, udbud og konkurrenceoplæg ser vi, at de ofte bliver omsat til tekniske og funktionelle krav. Krav som oftest begrænser kreativiteten og i værste fald spænder ben for strategien og den vision, som i igangsatte det hele.

Retning for projektet

Hjælpe det tværfaglige samarbejde ved at give retning i konkurrence-og projektarbejdet.

Forståelig kommunikation

Klar kommunikation internt og eksternt. Din strategi vil blive husket bedre og give mening på tværs af organisationen.

Implementering af din strategi

Strategiske narrativer bruges i opgaveoplæg, som bindeled mellem strategi og tekniske krav.

Med strategiske narrativer få i

“Strategiske narrativer kommer fra organisationsteori og virksomhedsledelse, hvor man har fundet ud af, at mennesker forstår fortællinger bedre end tal og fakta. Vi har omsat denne viden til arkitektur, fordi vi i byggeprojekter konstant løber ind i dårlig kommunikation og herved projekter der løber i tusinde retninger, så vi står tilbage med byggeri, hvor det er svært at se hvad visionen var.”

— Jonas Snedevind Nielsen, Strategisk udvikling og arkitekt

Hvad er så strategiske narrativer? tænker du..

  • Hvorfor vil i bygge?

  • Hvem er brugerne?

  • hvad er fremtiden?

  • Har vi bagrund, målgruppe og oplevelse kan vi skrive en fortælling

Strategiske narrativer er hverken en vision, strategi eller arkitektonisk koncept. Det er videnskabeligt begreb, som bedst beskrives:

En strategisk fortælling, som fortæller os noget om hvem brugerne er og hvad de håber fremtiden bliver.

Med denne fortælling omsætter vi altså strategien til en klar fortælling om brugerne og deres fremtid. En fortælling man kan spejle sig i og forstå hvorfor strategien lyder som den gør. Det gør vi således:

Sådan gør vi:

Vil du vide mere?

Jonas Snedevind Nielsen fra Perspektiv, har med Phd Henriette Ejstrup lavet deres første forsøg på at oversætte strategiske narrativer til det byggede miljø. Det gjorde de i igennem deres videnskabelige artikel ”Compett, som blev publiceret i forbindelse med den internationale konference ICSA. Her undersøger de konkurrenceprogrammer og har set tendenser til hvordan fortællinger fremfor tekniske og funktionelle krav i højere grad styre arkitekturen og projekterne i en bestemt retning.